Torsdag 2. mai
I ukene fremover skal vi jobbe med et prosjekt som heter fri plattform, der vi skal lage et medieprodukt. Produktet skal kunne presenteres 9. og 10. klassinger og promotere og/eller informerer om medier og kommunikasjon på Vågen VGS. Vi velger selv hvilke produkt vi skal lage og om vi skal jobbe alene eller sammen i grupper. Alt materiell som vi skal bruke må vi selv produsere, og vi kan ikke bruke ting vi har laget før eller hentet fra internett.
Meningen med denne oppgaven er at vi skal få mulighet til å fordype oss i et fagfelt/plattform som vi føler passer best for oss, for målgruppen og for det vi ønsker å kommunisere. Vi kan velge foto, grafisk, film, lyd eller en kombinasjon av disse, og produktet kan være f. eks. en brosjyre, fotoserie, tegneserie, digital historie, tutorial, en dokumentar eller noe annet. Produktet skal informere og/eller promotere hvordan det er å være elev på medier og kommunikasjon på Vågen VGS, og hvordan miljøet, fagene og skolen er. I tillegg skal vi enten:
- vise hvordan det vi opplever det å være elev på MK på Vågen.
- gi ungdomsskoleelever en orientering om hva de vil lære som elev på MK på Vågen.
- lage et produkt som lærer dem noe de vil få brukt for som elev på MK på Vågen.
Fredag 3. mai
Vi skal som sagt selv velge fagfelt, og jeg har da valgt grafisk, siden jeg føler det passer best for meg. Jeg tror jeg skal lage en brosjyre som presenterer alle de ulike fagfeltene i 1. klasse på medier og kommunikasjon på Vågen VGS. Foto, film, lyd, grafisk, tegneserie og journalistikk er fagfeltene som skal kunne presenteres for 9. og 10. klassinger. Jeg må finne en kreativ måte å formidle informasjonen på. Teksten, bildene og layouten må være spennende og få leseren til å bli mer interessert i faget og skolen.
Tirsdag 14. mai
Prefleksjon
1.
I fem uker skal vi jobbe med et prosjekt som heter fri
plattform. Vi skal lage et medieprodukt som kan vises til 9. og 10. klassinger
som er på besøk på skolen hvert år. De får orientering om MK på Vågen, om
læreplanen, årsplan, oppgaver og elevarbeider. Produktet vi skal lage skal
altså promotere og/eller informere om medier og kommunikasjon på Vågen VGS. Vi
kan selv velge hvilke produkt vi skal lage, og om vi skal jobbe alene eller i
grupper. All materiell som vi skal bruke i produktet vårt skal vi produsere
selv, altså ikke bruke noe som vi har laget fra før eller hentet fra internett.
Dette prosjektet gir oss
muligheten til å fordype oss i et eller flere fagfelt som vi liker best. Vi kan
velge mellom foto, grafisk, film, lyd, journalistikk, tegneserie eller å
kombinere disse. Vi skal velge det som vi føler passer best både for oss, for
målgruppen og for det vi ønsker å kommunisere. Produktet som vi skal lage kan for
eksempel være fotoserie, en brosjyre, digital fortelling eller en film. Med det
produktet skal vi informere og/eller promotere hvordan det er å være elev på MK
på Vågen VGS, hvordan miljøet, fagene og skolen er. I tillegg skal vi enten
vise hvordan vi opplever å være elev på MK, gi elevene en orientering om hva de
vil lære som elev på MK eller lage et produkt som lærer dem noe de vil få bruk
for som elev på MK. Produktet skal altså handle om MK på Vågen videregående
skole.
Vi står utrolig fritt til å velge
hva man vil gjøre, fordi det går an å kombinere alle fagfeltene på utallige
måter og det kan bli veldig interessant. Dette er en mulighet til å bli enda
bedre i det faget man liker best eller er best i, eller så lærer man nye
nyttige teknikker. Vi må bruke kreativiteten, kunnskapene og ferdighetene vi
har for å prøve å skape et best mulig resultat. Alle sammen har sine egne
tolkninger og løsninger på ting, og derfor finnes det ikke tall på hvor mange
ulike ideer som man kan få uttrykt på så mange forskjellige måter. Man kan jo
også uttrykke forskjellige ting, for eksempel positive eller negative ting, vi
kan informere eller promotere.
Det er ingen andre spesielle krav
i oppgaven på ting vi må ha med, vi kan bestemme alt selv men samtidig er det
utrolig viktig at man oppfyller visse regler om god design, som fargelære,
CRAP-reglene, typografi og komposisjon. Hvis ikke man har et system i produktet
vårt, blir det rotete, forvirrende og uestetisk.
Medieproduktet skal være
iøynefallende og virke interessant. Blir det laget en film kan det for eksempel
være at den gjerne blir ganske kjedelig med alt for mye fakta fra
kommentarstemmen. Det er dette som vi kaller ”støy”. Senderen får gjerne ikke
fram sitt budskap til mottakeren på en vellykket måte, siden medieproduktet
kanskje ikke var riktig i forhold til målgruppen.
I dette prosjektet er målgruppen
ungdomsskoleelever. De legger sannsynligvis mest merke til fargerike plakater,
med ikke alt for mye tekst. Ittens fargelære spiller derfor en spesiell stor
rolle her, hvis man vil bruke mye farger da. Farger er med på å skape en
spesiell stemning og derfor påvirke mottakeren på hvilke som helst ønsket måte.
Mørke farger gir en dyster følelse av ensomhet og sorg, mens friske og lyse
farger gir en avslappet og lykkelig stemning.
Jeg har valgt å lage en brosjyre
som skal presentere og informere om de ulike fagfeltene man lærer i 1. Klasse
på MK på Vågen. Brosjyren skal inneholde tekster, bilder og dekorasjoner,
samtidig som hele brosjyren skal ha en layout. Det betyr at denne oppgaven blir
helst en kombinasjon av grafisk og foto. Fagene jeg skal ha med er fotografi,
grafisk design, film, lyd og journalistikk. Alle disse emnene skal bli fordelt
på hver sine dobbeltsider etter hverandre.
Et eksempel på en dobbeltside er
at den første siden blir en foto-side. Fotografiet/fotografiene blir da en
demonstrasjon om akkurat det fagfeltet. Jeg vil ta bilder av elever som gjør de
fagene, for eksempel tar lydopptak, tar bilder i fotostudio og redigerer bilder
på datamaskinen. En ide på oppsett av bildene er at jeg varierer i å ha noen
bilder vannrett og noen bilder loddrett, men likevel at det på en måte går i
samme format. Da trenger jeg to bilder til hvert fag som jeg må kutte for å få
det til å passe. Dette må vurderes senere.
På den andre siden skal teksten
være. Det er ikke bestemt fontstiler, men det bestemmes når jeg setter alt
sammen. Siden vi må tenke på balanse i oppsettet må noe av teksten være hard og
tykk. Kanskje tar jeg å uthever noen nøkkelord i teksten. Da blir det fin
balanse mellom bildene og tekstsiden. På tekstsiden tenkte jeg å kanskje ha en
liten dekorasjon som hører til det aktuelle faget, for eksempel et kamera til
fotografi. Dette må vurderes senere for å se om det passer til oppsettet. Jeg
tror at sidene skal ha et kvadratformet format, det er ikke bestemt mer
nøyaktig.
2a.
I denne brosjyren vil jeg fortelle leseren om alle de
spennende fagene på MK på en overbevisende måte. Brødtekstene skal ikke være
for lange. Det betyr at de skal bare inneholde det jeg vil fortelle -nemlig hva
alle disse medieteknikkene går ut på, hva du lærer og kanskje gi eksempler på
yrker du kan jobbe med innen de aktuelle fagene. Denne brosjyren er for
ungdomsskoleelever som lurer på hva MK egentlig er, så derfor vil jeg bare
fortelle dem det på en enkel måte. Hvis de er mer interesserte kan de lese en
større katalog eller gå til servicesenteret. Dette kan kanskje stå i brosjyren.
Bildene er
spesielt viktige og det er naturlig at de fanger mest oppmerksomhet og aller
først. Fotografiene må være av god kvalitet, og jeg må følge alle foto-reglene
vi har gjennomgått. Hvis bildene ser dårlige ut, vil hele brosjyren framstå på
en dårlig måte. Det gir en veldig dårlig effekt på leseren. Da kan det tolkes
som om vi ikke lærer noen ting eller at det er dårlige lærere, noe som er det motsatte
av det jeg vil få fram.
Hele oppsettet og fargene har mye påvirkning
på leseren. Jeg vil jo helst ha bildene og teksten i fokus, derfor skal
oppsettet ikke forstyrre det og være helt enkelt. Likevel skal det ha et
interessant design som skal fange mottakeren. Hvis jeg for eksempel har et
dekorasjonselement som ikke passer til tema, kan det være støy. Da forstår ikke
mottakeren sammenhengen i det og misforstår.
Jeg vil at skolen skal bli framstått
som en kreativ og god skole og et bra utgangspunkt til studiene. Bildene
hjelper teksten med å fremme budskapet om hvor spennende det er med de ulike
fagfeltene. Du lærer mange nye ting som du kanskje vil få bruk for senere. Jeg
vil at leseren skal sitte igjen med et bra inntrykk og få lyst til å begynne på
MK på Vågen.
Refleksjon
2b.
Gjennom denne femukers perioden har jeg planlagt, utviklet
og produsert en brosjyre som skal informere om de ulike fagområdene i MK på
Vågen VGS. Den har en utrolig enkel design, og det er fordi det er meningen at
det bare skal være et enkelt informasjonshefte som skal gi et lite innblikk i
hva medier og kommunikasjon er.
Det jeg ville få fram i denne brosjyren er hvor spennende og
lærerikt medier og kommunikasjon er. Jeg presenterer film, fotografi, grafisk
design, journalistikk og lyd. Jeg skriver om hva hver av disse fagområdene går
ut på, litt om hva du lærer, hva skolen tilbyr og hva slags oppgaver du kan få
innen alle fagfeltene. Denne teksten mener jeg er nok til å få et lite innblikk
i for eksempel hvordan fotografi er.
På alle sidene med brødteksten har jeg et lite dekorelement
som hører til fagområdet. Der det står om film, har jeg altså et slags bilde av
et filmkamera. Dette forsterker uttrykket mitt om at det er film det handler
om. Bak hver av overskriftene til fagene har jeg lagt et blått felt tvers over
siden. Både dekorelementet og dette feltet er i samme blåfarge som (ifølge
Vågen sin designmanual) heter petrol. Dette er en lyseblå farge som
symboliserer medier og kommunikasjon på Vågen. Det går igjen i logoen, noe som
gjør at fargene kan være sammen. En annen ting som er fint med denne fargen er
at den er veldig iøynefallende. Siden dette er en brosjyre som skal få leseren
til å bli interessert er det lurt å ha en farge lett vekker oppmerksomhet.
På den andre siden av teksten har jeg to fotografier og
dette er likt på alle fagområdene. Nesten alle har ulike motiv og viser kanskje
flere sider av det faget. På for eksempel grafisk har jeg både bilde av en som
redigerer et bilde i Photoshop på datamaskinen, mens det andre bildet er av en
hånd som skisserer. Dette fremmer budskapet at det er veldig forskjellige ting
vi holder på med. Siden det er mange bilder med ulike motiv gir det spenning og
gjør brosjyren mye mer interessant. Jeg synes bildene er veldig viktige, og vil
at de skal fange oppmerksomheten på en god måte og få leseren interessert.
På forsiden har jeg et blått felt bak overskriften, som da
går igjen i de andre sidene. Jeg har også lagt inn de samme dekorelementene som
gjør at man med en gang ser hva dette dreier seg om. Som sagt har jeg valgt en
lyseblå farge for å vekke oppmerksomheten, og jeg skaper en helhet i hele
brosjyren av å gjenta fargene og elementene.
Det er vel en selvfølge at målgruppen for brosjyren er de
som skal begynne på videregående skoler. Det vil si 9. og 10. klassinger som er
på rundt 14 og 15 år. Disse folkene er hovedmålgruppen for brosjyren min. Det
kan også være folk som skal begynne i første klasse om igjen og skal begynne på
ny skole med en ny studieretning, og de kan være opptil kanskje 20 år. Jeg har
derfor en brosjyre som både er litt sprek og spennende, men den har litt
”voksne” detaljer i teksten som kan være interessant for også de litt eldre.
Hele designet er veldig enkelt og det er mye hvitt. Dette sammen
med bildene og teksten mener jeg gir et nytt og profesjonelt preg over skolen.
De fleste vil begynne på en skole som har profesjonelt utstyr og har et moderne
og bra miljø. Siden målgruppen er hovedsakelig unge elever fra ungdomsskolen
synes jeg det er et bra design og layout. De ser etter sterke farger, lite
tekst og bilder. Dette fanger oppmerksomheten deres bra. Denne brosjyren leses
gjerne av foreldre også, og derfor er det fint at brosjyren har en gjennomført
og ryddig layout.
I brosjyren er det litt støykilder og de første jeg legger
merke til er litt tydelige. På forsiden har jeg som sagt en del dekorelement.
Jeg la filter over fotografier som gjorde at de ser ut som noen slags tegninger.
Dette gjør at det blir litt mer uklart om hva tingen faktisk er. Du ser lett at
det er to bærbare datamaskiner, et fotokamera og en mikrofon, men det er
vanskeligere å se hva filmkamera er for noen. Dette kan skape litt forvirring.
På siden om journalistikk og lyd er også dekorelementene
litt uklare og skurrete(kanskje fordi det er mennesker og mange detaljer i dem).
Det er ikke så lett å oppfatte hva det er med en gang. Siden de er så diffuse
kan også skape forvirring i hvilke sammenheng alt har. Av dette kan mottaker
tolke det som om det er uprofesjonell læring på skolen, noe som er et uønsket
budskap fra meg som sender. Det hadde ikke vært bra å droppe dekorelementene,
for da mister brosjyren sin helhet. Jeg kunne heller ha valgt andre motiv, som
en penn og bare hodetelefoner.
En annen støykilde er gjerne at det er for lite informasjon.
Jeg har valgt å ikke ha så mye tekst og heller ha fokus på bildene, men dette
kan da være negativt i forhold til de som ønsker mye mer informasjon om
studielinjen. Av dette kan mottakeren forstå det som om det er lite å gjøre på
skolen og igjen at det er uprofesjonell læring. Spesielt hvis det er
voksne/foreldre som leser brosjyren vil de synes at det er for lite informasjon
i brosjyren. Dette kan løses ved at jeg har mer tekst om hvert fagområde.
Kanskje jeg burde ha mer konkrete og praktiske fakta om faget i stedet for å
fortelle hvor bra og kjekt det er.
Når jeg ser på brosjyren er jeg egentlig litt fornøyd, men
jeg kunne ha gjort ting bedre. Det ferdige produktet ble mye enklere i
oppsettet og designet enn planlagt. Jeg hadde sett for meg at det skulle ha
flere farger og større tekstfont, men jeg brukte så mye tid på planlegging og
fotografering at jeg ikke fikk tid til å prøve ut mer og se hvordan det hade
blitt. Jeg brukte så klart mye tid på det ferdige produktet, men hadde jeg hatt
mer tid kunne jeg ha sett hvordan det hadde blitt med andre fonter, farger og
oppsett.
Jeg mener altså brosjyren kunne trengt litt mer helhet. Egentlig hadde jeg tenkt å ha et svakt blått dekorelement på bildene også, for å skape mer balanse i fargene osv., men det fikk jeg ikke til. Men siden bildene er så detaljerte og fargen på den andre siden er så intense kan dette skape en slags balanse. Komposisjonen kunne kanskje ha trengt en forbedring, men det skaper egentlig ikke noe støy mener jeg. Alt i alt, jeg synes det har gått greit. Selv om det er veldig enkel design, var det jo meningen at det bare skulle være et lite hefte som skulle presentere 1MK på Vågen, ikke noe mer. Trenger de mer informasjon kan de heller på nettsiden eller besøke servicesenteret på skolen(alle adresser til skolen står på baksiden).
Jeg mener altså brosjyren kunne trengt litt mer helhet. Egentlig hadde jeg tenkt å ha et svakt blått dekorelement på bildene også, for å skape mer balanse i fargene osv., men det fikk jeg ikke til. Men siden bildene er så detaljerte og fargen på den andre siden er så intense kan dette skape en slags balanse. Komposisjonen kunne kanskje ha trengt en forbedring, men det skaper egentlig ikke noe støy mener jeg. Alt i alt, jeg synes det har gått greit. Selv om det er veldig enkel design, var det jo meningen at det bare skulle være et lite hefte som skulle presentere 1MK på Vågen, ikke noe mer. Trenger de mer informasjon kan de heller på nettsiden eller besøke servicesenteret på skolen(alle adresser til skolen står på baksiden).
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar