torsdag 24. oktober 2013

Snart ferdig

I går, onsdag 23. oktober, fikk vi filmet resten av filmen. Det var veldig stressende, for vi trengte de to samme skuespillerne som dagen før i tillegg til to nye, men det gikk veldig fint og vi klarte å gjennomføre det. Vi var bare to bak kamera, så vi måtte fordele rollene litt annerledes. Vi har jo ikke lyd uansett, så det var ikke et problem sånn sett.

Vi hadde veldig liten tid på oss, så vi kunne ikke filme fra så mange vinkler som vi kanskje hadde tenkt. Vi måtte filme mange ganger fra samme vinkel og det tok tid, men når jeg ser på opptakene, så fungerer det bra. Vi bak kamera fant ut hvor kamera burde stå i forhold til handlingen og situasjonene som skjer. Jeg som kameramann måtte tenke litt ekstra på komposisjonene, det gylne snitt og linjene. Scenen hvor guttene kommer ut av doen filmet vi til slutt for seg selv. Dette klippet vi sammen med de andre opptakene, og det ser helt naturlig ut, det ser ut som alle fire faktisk er på doen samtidig.

Når jeg klipper alt sammen, synes jeg at det fungerer bra, for eksempel at bevegelsene går i hverandre. Kontinuitet er viktig å tenke på når en filmer, sånn at den som ser filmen opplever en sammenheng mellom de ulike bildene. Jeg oplevde ikke det som vanskelig å få til, for det er bare å se for seg hvordan dialogen vil se ut når vi klipper det sammen til slutt. Hvis vi ikke plasserer kamera på samme av 180-gradersaksen, vil det bli aksebrudd, noe man helst vil unngå ved en dialog. Da blir det stor forvirring og folk vil tro at de har byttet plass. Nå gjenstår det bare å klippe og redigere filmen ferdig.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar